lördag 5 april 2014

Gambia

 
Jag lovade på instagram att jag skulle berätta om Gambia. Om det är fler som är sugna på att åka dit.
Nu ett halvår senare tänkte jag göra det :-)
Jag är inte Sveriges mest flitigaste bloggare, vill nog inte ens kalla mig det.
Men här kommer i alla fall ett bildregn från vår resa. Det flesta eller snarare alla kort är från hotellområdet. jag knäppte faktiskt mest med min mobil och just den mobilen är för tillfället inne på en liten service det måste avlägsnas lite Coca cola från den . Det är en helt annan historia och en helt annan resa ;.) och i den är det kort från övriga Gambia det riktiga Gambia om man vill uttrycka sig så.
 

Vi började vår resa på Arlanda, som sig bör om man ska komma någonstans i världen ;-) vi mellanlandade på Gran Canaria och då var kusinskaran så här taggade. :-)

Sen bar det iväg igen med Thomas Cook två timmar till.
 



Hotellområdet var väldigt grönt men sen kom vi precis efter regnperioden och det var SÅÅÅ varmt, jag har aldrig varit med om maken, lika varmt på kvällen det dröp verkligen av svett luftfuktigheten var väl 100x2 eller nått, att ta på sig ett par vita jeans var liksom dödstöten för värmereglaget i kroppen, jag pinade mig igenom den middagen med tajta jeans. hujedamig.
Det regnade faktiskt flera nätter eller vräkte ner och blixtra och dundra för att på morgonen vakna och titta ut på ett disigt Gambia och tänka idag blir det nog ingen varm dag..vi hade AC på rummet nästintill freezing. Så vid 7 tiden när man vakna, eftersom det var en familjeresa så gick vi och la oss tidigt, och öppna altandörren och mötas av en vägg av värme och istället tänka ännu en dag vid poolen stackars oss :-).  Vi turades om att fara iväg på liten äventyr vi vuxna, men vi ville verkligen inte låta barnen sitta och svettas i en taxi med tigerfleeceklädsel utan AC, så dem som ville hoppa över ett besök till tex serrekundamarknaden slapp det och kunde istället vara med barnen vid poolen.  Marknaden är värt ett besök. Jag är glad att vi hade taxichauffören med oss annars vet jag inte om vi hittat tillbaka. Väldigt intressant att se hur livet är där, det blandas hej vilt hönor i burar, tyger, mat, underkläder och i ståndet bredvid säljer dem fisk. Lukten kommer jag aldrig glömma. ska du handla något ska du pruta, vi handlade träfigurer främst för att jag vill ha ett minne i från Gambia, jag prutade rätt duktigt tyckte jag, men när dem efter avslutad affär la i 3 armband gratis,,ja då förstod vi att vi blivit rejält "lurade" :-). Man fick inte fota något om man gjorde det ville dem att man betalade dem för det. I alla fall vi kom tillbaka till hotellet en erfarenhet rikare och för att inse hur bra man har det och hur lite vi uppskattar det vi har. Sådana här resor kommer jag ta med barnen på oftare.

 
På vårt hotell kryllade det verkligen av apor. Detta kort bara älskar jag. En liten apunge som äter.
 
 
Vi hade vakter på vårt hotell. Det kändes tryggt, för när det blev mörkt blev det verkligen mörkt.
Här är vi  hela gänget(ja förutom jag som försökte få till ett kort med min kamera och det gick sådär) tillsammans med vår vakt. (som jag glömt namnet på) Men dem är oerhört gästvänliga, börjar vi prata med dem så pratar dem. Dem tar oftast inte första kontakten, illafall inte dem som jobbar på hotellet.
Denna kille ville att vi skulle komma hem till honom men vi fick tyvärr inte ihop det. Såklart handlar det om att vi ska betala honom för det. Men allt är väldigt billigt i Gambia och jag hade väldigt gärna betalat för det. 
Det vi drack under en dag vid poolen hela sällskapet det tjänar dem på en månad. När jag gav 100 gambiska dollar i dricks till taxichauffören som körde oss till marknaden och sen gick med oss hela tiden gav oss tips och råd och framförallt visade oss vägen ut och sen körde oss hem, han blev överlycklig, det är tjugo kronor!!

 
Det badades väldigt mycket under denna vecka, barnen fick vi lov att locka upp med en barngrogg för att dem inte skulle bränna sönder sig och jag har väl aldrig plaskat och vattengympat så mycket någonsin. Det var hett med andra ord. Det var varmare i havet än i poolen och poolen var inte kall.
Så det gavs några försök till snorkling men det var för höga vågor för det, så istället surfade man lite på dem små brädorna vi köpte och med surfa menar jag då ligga på bräda och åka med vågen.


En till apsort.

 
Just Another day in paradise.



Vi är på väg till middagen och jag får följa med på kort ;-) suddig men vad ska man begära sen att jag ser ut som en uppstoppad korv bjuder jag på.

Tänkte föreviga resten av familjen på kort..hur går det då..


Jag tänkte att ett kort i poolen skulle vara fint.. John hör du mig?



Så där jag nu är alla med och tittar in i kameran,,John hallå här är jag?!

Nähä nu har alla tröttnat.jag med.


Vi tar och dricker vår dagliga smoothie istället.

och ser lite coola ut i mammas brillor.

Det är inget lejon utan en hund.

 
 
Vill ni uppleva ett annat land än Cran Canaria om ni bara har en veckas semester så kan jag varmt rekommendera Gambia det tar 9 timmar från Arlanda inkl en mellanlandning dessutom skiljer det bara en timme vintertid och två timmar sommartid alltså ett perfekt resmål på novemberlovet. Ska ni åka två veckor har ni dessutom tid att både koppla av och göra utflykter, det hinner man ju såklart på en vecka också beroende på förutsättningar och vad man vill med sin semester. Finns massor att göra, men vill man bara vara och koppla av är det också ett bra alternativ.
Det är väldigt billigt, finns inte så mycket att köpa förutom träfigurer och lite smycken.
När vi åkte var det otroligt varmt vissa dagar och kvällarna var också varma så vi behövde ingen tröja.
Men åker man närmare jul så blir det svalare så då behövs det något värmande framåt kvällen, allt beroende på den höga luftfuktigheten efter regnperioden.
 
Något annat ni undrar!!
Shoot..;.-)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar